Tänään
viilattiin ansaintamallin logiikkaa tarkemmaksi, joka perusidealtaan
tietenkin on ryhmälle selvä. Tarkoituksena on myydä ja liisata lautoja
mahdollisimman paljon asiakkaille. Suurin haaste
tulee olemaan markkinointi, sillä tuotetta ei ole vielä myynnissä, joten
sen tunnetuksi tekeminen on suuri urakka.
Janne teki jo viikolla laskelmia erilaisiin skenaarioihin laudan myyntimäärien ja hintojen suhteen.
Laudan osien hinta tulee olemaan jossain 200 € - 400 €, joten eri myyntimäärillä tuotteen vähimmäishinnaksi tulisi:
Osien hinta \ myyntimäärä
|
500 kpl
|
1 000 kpl
|
2 000 kpl
|
200 €
|
650 €
|
450 €
|
350 €
|
400 €
|
850 €
|
650 €
|
600 €
|
Huomataan,
että myyntimäärän kasvattaminen 500 kappaleesta 1 000 kappaleeseen
vaikuttaa laudan myyntihintaan samoin kuin osien hinnan laskeminen
puoleen, mutta määrän kasvattaminen ei ole enää
niin edullista tämän jälkeen.
Laskuissa
on huomioitu, että tuotteesta maksetaan veroa 20%, kauppa ottaa
myyntihinnasta itselleen 10%. Joten jos, laudan hinta olisi kaupassa 650
€ saisi yritys siitä itselleen n. 450€. Alkuinvestointeihin
on laskettu materiaalien lisäksi 10 000€. Yritykselle on laskettu kaksi
työntekijää, joista koituu kuluja 12 000€/kk ja kiinteiksi
kustannuksiksi (vuokra, sähkö yms.) 1 500€/kk. Tarkempi tuloslaskelma
ilmestyy ensi viikon aikana, kun saadaan tarkennettua laudan
osien kustannuksia ja ostohinnan vaikutus myyntimääriin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti