Rakettiryhmä

Rakettiryhmä

perjantai 16. lokakuuta 2015

Rakentelun edistyminen 13.10.

Projekti eteni laudan rakentelun merkeissä. Moottorien kiinnitys on tärkein ja ongelamllsin yksittäinen asia laudan rakentamisessa, siksi tähän käyettiin reilusti aikaa. Moottorien kiinnityksen tulee olla tietysti olla äärimmäisen tukeva mutta myös tarpeeksi kevyt ja pienikokoinen jotta lautan kääntyessä kiinnityspala ei ota mihinkään kiinni.Lauta kääntyy kun toista reunaa painetaan jolloin renkaat kääntyvät kallistuksen suuntaan. Myös tämän toimivuutta testattiin.
Elektroniikasta testattiin ESC:n (electornic speed controller) ja moottorien toimivuutta. Toimivuutta kokeiltiin radio-ohjaimen avulla sekä Arduino mikrokontrollerilla. ESC:n asetuksia, kiihtyvyyttä, maksiminopeutta jne. saatiin myös säädettyä. Elektroniikat tuntuivat toimivan hyvin kummallakin tavalla. Seuraavaksi täytyy vielä juottaa joitain liittimiä, sekä keksiä jonkinlainen systeemi estämään akun liittämisestä aiheutuva kipinä jottei kipinä riko elektroniikkaa. Kipinä aiheutuu ESC:ssä olevien kondensaattorien latautumisesta kun akku kytketään kiinni.
Testaus vaiheessa ESC:n kipinäsuojavasttus ylikuumeni oikosulun takia. ESC:ssä on systeemi jonka pitäisi estää kipinän muodostuminen akkua kytkettäessä mutta kytkettäessä komponentteja hieman väärässä järjestyksessä saatiin oikosulku aikaan ja vastus lämpeni hyvin voimakkaasti. Mitään vahinkoja ei syntynyt, kaikki elektroniikka toimii edelleen kuten pitäisikin.
 Osat voimansiirtoon, rattaat ja vetohihnat, laitettiin myös tilaukseen. Rattaat valittiin oheisella rataslaskurin avulla. Rattaiden kooksi valittiin 16 ja 72 jolloin välitys suhteeksi saadaan 4.5. Eli moottori pyörähtää 4.5 kertaa kun rengas pyörähtää yhden kierroksen. Näin saadaan renkaiden pyörimisnopeutta pienemmäksi ja vääntöä kasvatettua.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti